Již po páté jsme zpracovali přehled cen bytů u stanic pražského metra. Když jsme tuto analýzu dělali poprvé (v červnu 2017), tak bylo možné koupit 80metrový byt v osobním vlastnictví po kompletní rekonstrukci u 17 zastávek metra v průměru pod 5 mil. Kč. Dnes se podobné byty neprodávají u žádné ze stanic pod 6 miliónů.
I nyní, začátkem roku 2021, jsme se zaměřili na větší byty, které jsou v osobním vlastnictví a nacházejí se v naprosté většině do 1 km od stanice metra (při dostatku dat v okruhu 500m), mají podlahovou plochu od 65 do 95 m2 a prošly kompletní rekonstrukcí (stav jsme zjišťovali z nabídek na realitních portálech).
Jsou však místa, kde požadovaná kritéria nesplňovaly téměř žádné nemovitosti, které se prodávaly v posledních 4 měsících (od září 2020 do začátku ledna 2021). Pak jsme museli náš záběr trochu rozšířit. Jedná se však pouze o výjimky. Např. u stanice Letňany, která je uprostřed polí, jsme museli rozšířit okruh na 1,5 km. U Malostranské se prodávaly především větší byty s plochou 100 až 140 m2, takže bylo nutné do průměrné ceny za m2 vzít i některé z nich. U konečné zastávky na Zličíně se prodávaly téměř jen novostavby. V takovém případě jsme jejich cenu upravili koeficientem, který odpovídal průměrnému rozdílu v okolí mezi byty v novostavbě a po rekonstrukci.
Nejlevněji lze pořídit byty v okolí stanic Rajská zahrada a Střížkov, kde se m2 prodává za méně než 76 000 Kč. Naopak nejdražší lokalitou je okolí Malostranské, kde jsou ceny téměř 3x vyšší.
Největší nárůst cen oproti lednu 2020 jsme zaznamenali především na okrajích jednotlivých tras. Naopak u mnoha stanic v centru se prodávaly byty levněji než před rokem. V okolí zastávky Národní třída to bylo dokonce o více než 10 %. Můžeme pouze spekulovat, zda za to mohl koronavirus a s ním spojený úbytek turistů nebo fakt, že ceny již byly příliš vysoké. To, že ceny nemají již kam růst, však popírá stanice Malostranská, v jejímž okolí jsme zaregistrovali růst o 27%.
Ze všech tří tras je nejdražší bydlení podél trasy A. Za celých pět let našeho zkoumání se na tom nic nezměnilo. Oproti roku 2017 zde vzrostly ceny v průměru o 25 %. U stanice Skalka dokonce o 64 %.
Především východní konec trasy B v okolí Černého Mostu patří dlouhodobě k tomu nejlevnějšímu v blízkosti metra. A to i přesto, že ceny zde za 5 let vzrostly o více než 40 %. Byty, které se v druhém čtvrtletí roku 2017 nabízely za 4,3 mil. Kč, teď mají cenovku 2 miliony vyšší.
Pouze jednou jsme zaznamenali, že by se u některé ze stanic pražského metra prodávaly 80metrové byty po rekonstrukci v průměru pod 4 mil. Kč. Bylo to hned v roce 2017 u posledních tří zastávek trasy C – Chodov, Opatov, Háje. Dnes to již ani zdaleka neplatí. Ceny v okolí Opatova vzrostly za tu dobu o 70 %, což je nejvíce ze všech stanic. Nejen díky tomu drží červená trasa s průměrným růstem 31 % prvenství ve zdražování. Více než o polovinu dráže je i poblíž stanic Letňany, Kačerov, Roztyly, Chodov a Háje.
Za poslední rok vzrostly ceny bytů v okolí podzemky o 14 %. Od roku 2017 to je o 41 %. U 24 z 58 stanic je cenovka nad 100 000 Kč za m2. A to jsme zkoumali ceny větších bytů. Ty menší mají většinou cenu za m2 ještě vyšší. Uvidíme příští rok, zda 6 až 7 mil. Kč za byt na okraji hlavního města je maximální částka, kterou může běžná rodina zaplatit.