Určitě už jste to také slyšeli. Sehnat kupce nemovitosti není v dnešní době nic těžkého. Stačí inzerovat prostřednictvím webů, které nabízejí prodej a nákup bytů i domů bez realitní kanceláře a domluvíte se ihned. Ale věděli jste, že v takovém případě byste mohli prodělat až 10% z prodejní ceny? Zjistili jsme pro vás, jak dlouhou dobu je potřeba inzerovat nemovitost, aby se prodala za odpovídající cenu a za jak dlouho se naopak prodávají nemovitosti pod cenou a nad cenou.
Nejprve jsme prozkoumali průměrnou délku inzerce v jednotlivých velkých českých městech. Vzali jsme v úvahu domy i byty a rozdělili je do jednotlivých kategorií podle stavu. Jak můžete vidět v první tabulce, nejdříve se najdou kupci ve Zlíně a v Plzni, a to za 34 dní. Naopak nejdéle se na kupce čeká v Ústí nad Labem, kde prodejci hledají i 54 dní.
Zajímavé je, že ačkoliv se o Praze říká, že je tu ohromný převis poptávky nad nabídkou, a to je důvodem neustále rostoucích cen, doba inzerce je ve většině kategorií srovnatelná s jinými městy. Zjistili jsme také, že příliš nezáleží na tom, zda nabízíte byt v novostavbě, nebo dům před rekonstrukcí. V průměru se prodávají stejně dlouho.
Ve druhé tabulce jsme porovnávali jen byty po kompletní rekonstrukci v osobním vlastnictví s obytnou plochou 40 až 70 m2. Jejich ceny jsme přepočítali na byt o velikosti 60 m2. Přišli jsme na to, že prodejci, kteří našli kupce hned v prvním měsíci inzerce, museli nemovitost prodat téměř o 10% levněji. Např. pokud se vám ve Zlíně podařilo najít kupce hned v prvních 14 dnech, tak jste svou nemovitost prodali v průměru o 10,4% levněji, než kdybyste ho hledali 31 až 60 dní. Podle našich dat je optimální nabízet byt 2 – 4 měsíce. Pokud se nabízí déle, než 4 měsíce, prodejce pak zpravidla musí snížit cenu.
Nejčastěji se déle než 4 měsíce nabízejí byty v Praze. Podle nás to může být dáno i tím, že prodejci mají hned zpočátku příliš vysoké nároky, a když nenajdou kupce, musí ze svých požadavků snížit, nebo si prodej rozmyslet. V rozmezí 3 – 4 měsíců se nejdráž prodávaly byty v Karlových Varech. Téměř výhradně se jednalo o byty v centru města. Pro Karlovy Vary jsou typické velké rozdíly v cenách bytů v úzkém centru města a v cenách bytů na okraji. Z toho vyplývá, že kupci pro byty na okraji se našli dříve než pro ty v centru.